Műholdkép

Fent keresünk, lent kutatunk.

Rejtélyes körök
Ma már nincs funkciójuk, de egykor fontos szerepet szántak ezeknek

many-korong-01.png
Azt hiszem, egy hónapig kutattam. Sokszor egy hét is eltelt, mire egy kérdésre választ kaptam, közel 40 év távlatából nem olyan egyszerű hiteles információkat találni.
Főleg úgy, hogy igazából azt sem tudtam, mit keresek.

Szokásosan túraútvonalat nézegettem, mikor a műholdnézetben két érdekes korongot találtam. Egy gyors távolságmérés a térképen egyenként 30m átmérőjű körnek mutatta ezeket. A Google térképe ezen a területen nem mutat vektoros 3D képet, a nagyítás sem túl közeli. Ekkor még nem éreztem szükségét annak, hogy a múltban is kutakodjak, mert ez bármi lehet.


A kutatás következő egy hónapjában kaptam hajmeresztő megoldásokat: rakétakilövő, titkos bunker, valami borzalmasat záró fedél. Ennél viszont sokkal egyszerűbb a megoldás.

Zsákutcák

Sok esetben a települések honlapjai nagyon jó leírásokat tartalmaznak, lehet találni helyi cégadatbázist, vagy egyszerűen csak büszkék arra, ha mondjuk egy tudományos intézetnek adnak otthont.
Mány holnapján egy kimerítő útikalauz van. Ebben például leírják, hogy szeretettel várják a motorosokat is (szívembe zártam rögtön a települést), vagy azt, hogy Bálint gazda agronómus volt itt.


Mivel alapvetően Nándorpuszta (így hívják ezt a külterületi részt) gazdasági területnek számít, gondoltam, ez is valamilyen gazdasági, esetleg ipari építmény lehet (ekkor még nem tudtam eldönteni, hogy milyen a függőleges kivetülése). Felkerestem hát Bálint gazdát, aki sajnos nem tudott segíteni: ő más területért volt felelős, és minden bizonnyal ezek az építmények az ő idejében még nem álltak.


Közben azért párhuzamos szálakat is indítottam, igyekeztem keresni helyben járatos embereket is, a legtöbben a bevezetőben említett konspirációkat adták. Ezen én nem rökönyödtem meg, majd 40 év távlatáról beszélünk, és hát lássuk be, a fantáziák azért szárnyalnak ilyenkor, mert 40 éve még okot adtak arra, hogy szárnyalhassanak.

Az első igazi morzsa

Ekkor már elővettem a fentrol.hu ortofotóit, amik 1984-es állapotot rögzítettek. Jó közeliek voltak, ezekből már több részlet is jobban látszott.

many-korong-02.png
Viszont az interneten szinte semmit nem találtam ezekről, bár éreztem, hogy pedig ott lesz az. Csak hiányzik egy kulcsszó, ami alapján bele lehet trafálni.
A település honlapján az útikalauz könyvtári címére írtam, ők nem tudtak segíteni, de megadták az Önkormányzat címeit. Írtam, majd vártam.


Kb. egy hét után kaptam egy levelet a mezőőrségtől. Információja szerint a 80-as években lengyelek kutattak olaj után és ennek a talapzata lenne a két építmény. Az infó nem 100% (ezt ő is jelezte), inkább morzsának titulálta, de talán nem is sejtette egyikünk sem, hogy ez volt az első igazi nyom. A hiányzó kulcsszó meglett: fúrás.


Egy laza keresés után bele is akadtam a Főgeológusok visszaemlékezései című könyvbe, amiben Sóki Imre említést tesz erről a területről (174. oldal).

Eocén program

A környék hatalmas szénvagyonnal rendelkezik, ezért több száz próbafúrást csináltak errefelé. Viszont a két diszkosz nem ilyen fúrás eredménye, hanem ezek már a konkrét bányalejárat és szellőzőakna lettek volna. A lengyelek igazából oroszok voltak, és egy speciális, fagyasztásos technikát akartak alkalmazni a mostoha talajviszonyok miatt. A külső fagyasztócsöveken keresztül (a korong külső "pöttyei") a vizes talajt megfagyasztják, középen pedig így lehetővé válik a fúrás, mélyítés. Nem vagyok fúrómester, így ha valaki ezt szakszerűbben meg tudja fogalmazni, szívesen veszem a kiegészítést.


És hát tudjuk, hogy egy "nyomozásban" egy infó nem infó. Beleakadtam egy hirdetésbe, amiben pont ezt a területet kínálják eladásra. Az ingatlanszakértő készségesen állt rendelkezésemre, és gyakorlatilag ugyanezt mondta el a titokzatos körökről, így azt hiszem, megerősítést nyert az információ.

Mivel ezek magánterületen vannak, így a galéria fotóit is az ingatlanszakértőtől kaptam (nagy köszönet érte!). Tartsa mindenki tiszteletben, és ezeken a fotókon szemlélje meg, ne menjen be engedély nélkül:

1980-ban az energetikai koncepció megváltoztatása miatt aztán ez a fejlesztés abbamaradt, más megoldást és helyszínt választottak, és a két betonalap funkció nélkül ottmaradt. Lassan a természet visszahódítja azokat, és már csak jelképei maradnak a múlt törekvéseinek. Bár ki tudja, lehet, hogy értő szem még tud álmodni bele valami hasznosat, vagy szépet.

A bejegyzés trackback címe:

https://muholdkep.blog.hu/api/trackback/id/tr4314289007

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dhrbikes 2018.10.09. 15:56:59

Kerek házalapnak tökéletes :)

Karfiol 2018.10.09. 16:09:14

@dhrbikes: szép nagy ház lenne, az biztos.
De egy jurta minimum rámegy simán :D

pragmatika2 2018.10.09. 17:48:56

Nem kell a terelés, UFO leszálló helyek az tuti ! :)

Rocky2 2018.10.09. 18:26:43

@Karfiol: Nem kell az egészet alapnak használni. Lehet kisebb a ház, és körben már mindjárt meg is van a terasz. :)

Karfiol 2018.10.09. 18:30:58

@Rocky2: az se rossz ötlet.
Most volt itt egy haver, nézte, vele meg azt néztük, hogy egy gerendaház szerű valami is rámenne, jurtához hasonlóan. Középen egy közösségi tér, körbe meg szobák. De az meg nyilván hozza magával, hogy vendéglátó. Az a baj, hogy ez nem két fillér, egyik megoldás sem. Pedig mekkora motor-garázs lehetne már az egyikből :D

Tisztességes Természettudomány 2018.10.09. 20:52:23

Vigyázat, nehogy Merkel meglássa, és nyisson egy külszíni fejtést a szomszéd 20-30 négyzetkilométer letarolásával!

Rocky2 2018.10.09. 21:48:54

@Karfiol: Valami olyasmire gondoltatok akkor, mint a kecskeméti föld alatti ház?

keol.hu/upload/gallery/2132/1.jpg

(Csak persze föld fölött, mert itt már adott a beton a föld szintjén. :) )

Rocky2 2018.10.09. 21:49:39

@Karfiol: Valami olyasmire gondoltatok akkor, mint a kecskeméti föld alatti ház?

keol.hu/upload/gallery/2132/1.jpg

(Csak persze föld fölött, mert itt már adott a beton a föld szintjén. :) )

A teljes cikk:
keol.hu/kecskemet-bacs/fold-alatt-el-kecskemeten-miklos--59-millioert-one-lehet-a-haza

Rocky2 2018.10.09. 21:50:31

@Rocky2: Na, csak elment külön ez első fele is. :)

Rocky2 2018.10.09. 21:51:49

@Tisztességes Természettudomány:
És ha megkérdezik tőle, hogy miért nyitott bányát, azt válaszolja:
- Mer' kell.
:)

scavengario 2018.10.09. 21:55:00

A gyíkemberhívők majd megmondják, hogy titkos leszállóhely az! Az, hogy a Google Maps szolgáltatás miért nem takarta el egy laza Photoshop-al, arról majd elfeledkeznek nyilatkozni. Vagy gyártanak egy szép magyarázatot, amit már én is tudnék :D Van fantáziám, na!

Karfiol 2018.10.09. 22:42:23

@Rocky2: valami ilyesmi, igen. Jól néz ki ez a földház, tetszetős :)

Karfiol 2018.10.09. 22:45:27

@scavengario: én komolyan mondom, élveztem a konteókat az infó gyűjtés folyamán, rendkívül szórakoztatóak tudnak lenni. Egyszer egy katonai adótoronyról gyűjtöttem infókat (már nagyon rég nem üzemelőről van szó), ott is voltak ám hajmeresztő dolgok (pl hogy 10km-re lévő tó a tükre, meg hogy az a hűtőegysége és csöveken megy fel a hegytetőre a víz hozzá -> a tükör még laikusan hihető is lenne, de mivel van rádióamatőr múltam, így szakmailag már nagyon nem az).

Karfiol 2018.10.09. 22:49:03

@Tisztességes Természettudomány: ez a veszély nem fenyegeti a környéket, mindenki szerint full gazdaságtalan a termelés. Külszínen ezt meg ráadásul esélytelen is. De oké, értem az iróniát ;)

Habony Árpád. 2018.10.10. 02:13:27

Sorosek ezen keresztul akarnak arabokat becsempeszni, de mi majd elvesszuk a kedvuket.

Lobo Marunga 2018.10.10. 09:14:28

Ez nagyon tetszett. Ha van kedved még ilyesmit kutatni, a cseszneki Kisbükk majortól keletre látszik egy érdekes, több körből álló formáció. (47.353499, 17.896065) Többen traktornyomnak mondták, de nem az, talán valami állattartással, esetleg lovasiskolával kapcsolatos dolog lehet. Valószínűleg egyszerűbb sztori, mint a fúróalap, de nem traktornyom, az biztos. A várból lefotóztam egyszer, a képen úgy tűnik, kör alakú árkok vannak ott. Szívesen elküldöm a képet, ha érdekel.

2018.10.10. 11:27:13

hasonlók (de bizonyára sokkal több van belőlük), a lefojtott CH kutak:
www.google.com/maps/d/viewer?mid=1uuPfoQWbGVjLZImPEuE3Nsde2Pk&usp=sharing

Karfiol 2018.10.10. 11:39:27

@Lobo Marunga: anno láttam neten róla képet, most is sikerült megtalálni. Az eredetéről én is csak azt tudom, hogy vicces traktorosnak tulajdonítják. Ahhoz képest viszont túl szép és maradandó lett az alkotás. Utánakérdezek.

Lobo Marunga 2018.10.10. 11:42:41

Fénykép alapján szerintem a traktor kizárt. De látszik a műholdképen is több traktornyom, azok egész mások. Az én fényképemen kifejezetten ároknak tűnik. Sok sikert, remélem összejön egy poszt belőle.

Karfiol 2018.10.10. 11:42:51

@népszopás: ezek gondolom vagy csak mini csonkok, vagy már annyi sem, térképen nem látni betontalpat sem sajnos. Kicsit most utánaolvasva anno ezeknél voltak nagyobb objektumok is, de van, ami már be is van temetve. Sok-sok elhagyott ilyen "dolog" van szanaszét az országban, amire majd 1000 év múlva furán néznek a régészek :)

Karfiol 2018.10.10. 11:45:56

@Lobo Marunga: karfiolkacska kukac gmail.com-ra el tudod küldeni, hátha hozzáad az infóhoz :) Köszönöm!

2018.10.10. 12:35:16

@Karfiol: igen, alapvetően lebetonozott területek a szántóföld középen, amin vagy már semmi, vagy egy lezárt csonk, vagy (olyankor el is van kerítve) egy még használható cső látszódik (akár valami telemetriával is kiegészítve) egy párat időközben rekultiváltak (betemettek teljesen)
(volt pár képem is, lehet még megvannak valahol), már a térképet is elfelejtettem

Karfiol 2018.10.10. 12:38:18

@népszopás: Gugli egész szép képmennyiséget hozott fel, illetve találtam róla egy dolgozatot is PDF-ben.
www.hidrologia.hu/vandorgyules/32/dolgozatok/word/0702_danko_erika.pdf

2018.10.10. 12:51:21

@Karfiol: ja ezt láttam, de volt egy hivatalos MOL lista is, több ezer koordinátával

Műholdkép

Sokszor keresgélek érdekes helyeket az interneten műholdkép alapján túrákhoz, motoros túrákhoz. Találok is nem egyet, amit aztán igyekszem körbejárni.

Friss topikok

  • zuiko: És sajnos sosem lesz vége, ilyenek a földrajzi adottságok. A kisvasútnál ez pl 2010-ben volt: www.... (2019.03.11. 12:00) Kráter az erdőben
  • Karfiol: @geegee: Úgy bárki ki tudja találni ;) (2019.02.26. 00:17) 3+1 műholdkép Budapestről
  • Karfiol: @népszopás: Köszönöm! (2018.10.11. 07:41) Rejtélyes körök

Címkék

bánya (1) bomba (1) Budapest (1) csillagkapu (1) Diósjenő (1) doppler (1) erdő (1) fömi (1) geodézia (1) gps (1) háború (1) Kemence (1) kgo (1) körök (1) motoros túra (1) műhold (2) nyomozás (1) optika (1) penc (1) repülő (1) sportpálya (1) szén (1) túra (2) utazás (3) villamos (1) Címkefelhő
süti beállítások módosítása